Με τον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Τάξης κ. Δημήτρη ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ, τον Υπαρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγο κ. Ιωάννη ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ και άλλους Αξιωματούχους του Επιτελείου, συναντήθηκε χθες η Ειδική Ομάδα Εργασίας της ΠΟΑΣΥ για την ανωτατοποίηση της Σχολής Αστυφυλάκων, παρουσία του προέδρου της Ομοσπονδίας κ. Γρηγόρη ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΥ.
Έχοντας ολοκληρώσει τις εργασίες της με τη σύνταξη Υπομνήματος, στο οποίο καταγράφονται οι πάγιες θέσεις και προτάσεις μας, η Ειδική Ομάδα Εργασίας, προσήλθε στη συνάντηση με τη βεβαιότητα ότι από πλευράς Ηγεσίας θα είχε διαμορφωθεί το αναγκαίο περιβάλλον με στόχο την επίσπευση της διαδικασίας αναθεώρησης του ισχύοντος πλαισίου λειτουργίας των Αστυνομικών Σχολών, ώστε άμεσα να ικανοποιηθεί το χρονίζον αίτημά μας περί ανωτατοποίησης της Σχολής Αστυφυλάκων, καθώς υπάρχει και ο κίνδυνος να χάσει οριστικά η Ελληνική Αστυνομία το «ευρωπαϊκό τρένο», ήτοι την προσαρμογή των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων και κυρίως του χρόνου εκπαίδευσης (συνθήκη Μπολόνιας), εφόσον θέλει να συνεχίσει να εκπροσωπείται δι’ αστυνομικών της στις ευρωπαϊκές αστυνομικές δομές και επιπλέον εφόσον επιδιώκει την επαγγελματική – αποτελεσματική - ασφαλή της λειτουργία.
Προς μεγάλη μας, όμως, έκπληξη, χθες παρατηρήθηκε, κυρίως από την πλευρά της Φυσικής Ηγεσίας, μια αναβλητικότητα ως προς την υλοποίηση των συμφωνηθέντων, μέσω της παραπομπής του όλου θέματος προς συζήτηση στο πλαίσιο μια άλλης, υπηρεσιακής αυτή τη φορά, Επιτροπής. Το γεγονός αυτό, προκάλεσε εύλογο προβληματισμό, δεδομένου ότι η εξέλιξη αυτή, όσο κι αν μοιάζει «αθώα», δεν αποτελεί σημάδι θετικής έκβασης της προσπάθειας που καταβάλλεται τουλάχιστον από την πλευρά της Ομοσπονδίας μας. Ανάλογες επιτροπές έχουν συσταθεί κατά το παρελθόν, τουλάχιστον δυο και τρεις φορές, οι οποίες ενώ έχουν καταλήξει σε συγκεκριμένα πορίσματα και σχέδια προεδρικών διαταγμάτων, όλως παραδόξως, όταν είναι να ληφθεί η τελική απόφαση, είναι σαν να μην έχουν καν συσταθεί!
Αποτέλεσμα δε ήταν να τεθεί ευθέως το ερώτημα:
Ποιος επιθυμεί και ποιος δεν επιθυμεί την ανωτατοποίηση της Σχολής Αστυφυλάκων;
Ποιος επιθυμεί και ποιος δεν επιθυμεί την προσαρμογή γενικότερα της αστυνομικής εκπαίδευσης στα ευρωπαϊκά δεδομένα;
Υπάρχουν και ποιοι είναι αυτοί, ανώτατοι αξιωματούχοι που δεν κατανοούν την κρισιμότητα των καιρών και υποσκάπτουν τον επαγγελματισμό των στελεχών της και άρα υπονομεύουν την ασφάλεια του τόπου, προβάλλοντας έωλες αιτιάσεις ή και ακατανόητες σε μας προφάσεις γύρω από τα θέματα του χρόνου εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, των εκπαιδευτών και εν γένει της υπόστασης τόσο της Σχολής Αστυφυλάκων όσο και της Σχολής Αξιωματικών ως ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της πατρίδας μας;
Κατόπιν αυτών, απογευματινές ώρες χθες, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Νίκος ΤΟΣΚΑΣ, επικοινώνησε με το Προεδρείο της Ομοσπονδίας, τονίζοντας ότι η νέα Επιτροπή, στην οποία θα συμμετέχει και εκπρόσωπός μας, θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το έργο της εντός εικοσαημέρου.
Με την ελπίδα ότι κάποιοι δεν θέλουν να μας επαναφέρουν στην εποχή του «τενεκέ», του «μπάρμπα στην Κορώνη», πόσο μάλλον του «βούρδουλα» και του «ξέρεις ποιος είμαι εγώ;», η Ομοσπονδία μας θα συνεχίσει να συμμετέχει στη διαδικασία διαλόγου μόνο εφόσον εξασφαλισθεί η σοβαρότητα της λειτουργίας της νέας Επιτροπής και οριοθετηθεί το σαφές αντικείμενο ύπαρξής της, που δεν θα είναι άλλο από τον ένα και μοναδικό μας στόχο, ήτοι την Ανωτατοποίηση των Αστυνομικών Σχολών, και που συνοψίζεται στο δόγμα: Επαγγελματική λειτουργία του Έλληνα Αστυνομικού, Ασφαλής Αστυνομικός, Ασφαλής Πολίτης!
Για την Εκτελεστική Γραμματεία της Π.Ο.ΑΣ.Υ.
O Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΣ Γρηγόριος ΜΑΛΛΙΚΟΠΟΥΛΟΣ Κωνσταντίνος
Προς: Τον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής
Ανασυγκρότησης κ. Νικόλαο ΤΟΣΚΑ.
Κοιν.: 1. Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Τάξης
κ. Δημήτριο ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ.
2. Αρχηγό Ελληνικής Αστυνομίας
Αντιστράτηγο κ. Κωνσταντίνο ΤΣΟΥΒΑΛΑ.
Θέμα: Ανωτατοποίηση της Σχολής Αστυφυλάκων του ν. 2296/1994, μετά την ένταξή της στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Υ Π Ο Μ Ν Η ΜΑ
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Σας υποβάλλουμε Υπόμνημα – Εισηγητικό σημείωμα της Ομοσπονδίας μας, όπως αυτό διαμορφώθηκε από την εκ΄ μέρους μας συσταθείσα επιτροπή « Ακαδημαϊκή αναβάθμιση – ανωτατοποίηση της Σχολής Αστυφυλάκων του ν. 2226/1994 »:
Τον Ιούνιο του 1999, οι υπουργοί παιδείας των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνήλθαν στην Μπολόνια και έθεσαν τις βάσεις για την δημιουργία – μέχρι το 2010 – του Ευρωπαϊκού Χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΕΧΤΕ) με την εισαγωγή ενός πιο συγκρίσιμου, συμβατού και συνεκτικού συστήματος για την ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα, η διαδικασία της Μπολόνια, που εγκαινιάστηκε με την «Διακήρυξη της Μπολόνια», είχε ως βασικούς στόχους:
· Την υιοθέτηση ενός κοινού πλαισίου εύκολης «ανάγνωσης», σύγκρισης και αναγνώρισης των ακαδημαϊκών τίτλων και δεξιοτήτων στην Ευρώπη, μέσω της εφαρμογής του θεσμού Συμπληρώματος Διπλώματος (DiplomaSupplement).
· Την διαμόρφωση ενός κοινού πλαισίου ανώτατων σπουδών, που θα περιέχει έναν πρώτο κύκλο σπουδών (προπτυχιακό) με ελάχιστη διάρκεια τριών ετών (Batchelor’s degree) και έναν δεύτερο κύκλο σπουδών (μεταπτυχιακό) που θα οδηγεί σε έναν ή και σε δύο τίτλους σπουδών (Μaster’sκαι διδακτορικό), για την παρακολούθηση των οποίων προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών.
· Την δημιουργία κοινών και αμοιβαία αποδεκτών κριτηρίων και μεθοδολογιών για την διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (π.χ. αξιολόγηση των προγραμμάτων ή ιδρυμάτων, συμπεριλαμβανομένης της εσωτερικής αξιολόγησης, της εξωτερικής κρίσης, της συμμετοχής των σπουδαστών και της δημοσίευσης των αποτελεσμάτων).
· Την εγκαθίδρυση ενός κοινού, ευρωπαϊκού συστήματος διδακτικών πιστωτικών μονάδων (accreditation) και πιστοποίησης (certification) –EuropeanCreditsTransferSystem (ECTS) – με στόχο όχι μόνο τη μεταφορά αλλά και την συλλογή πιστωτικών μονάδων εντός του Ευρωπαϊκού Χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
· Την προαγωγή της διεθνούς συμμετοχής, της συνεργασίας και της διαδικτύωσης μεταξύ των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, καθώς και την προώθηση της κινητικότητας των σπουδαστών, των διδασκόντων και των ερευνητών με την άρση των εμποδίων.
Η διαδικασία της Μπολόνια γνώρισε μια άνευ προηγουμένου επιτυχία όσον αφορά την διαπεριφερειακή συνεργασία στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα επί του παρόντος να εφαρμόζεται σε 48 χώρες, οι οποίες σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαρτίζουν τα μέλη της διαδικασίας της Μπολόνια.
Στο πλαίσιο των παραπάνω, τα περισσότερα από τα ευρωπαϊκά αστυνομικά εκπαιδευτικά ιδρύματα δρομολόγησαν εδώ και αρκετά χρόνια μια σειρά από διαδικασίες προκειμένου να εναρμονιστούν με τις επιταγές της διακήρυξης της Μπολόνια. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε την περίπτωση της Ολλανδικής Αστυνομικής Ακαδημίας (Politieacademie), η οποία έχει ήδη εφαρμόσει πλήρως το σύστημα των διδακτικών πιστωτικών μονάδων – παρέχοντας πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις διαφορετικών επιπέδων – ενώ, επιπλέον, έχει εξασφαλίσει στους σπουδαστές την δυνατότητα πραγματοποίησης μεταπτυχιακών σπουδών εντός της Ακαδημίας (δεύτερος κύκλος σπουδών διαδικασίας Μπολόνια), προσφέροντας τουλάχιστον πέντε διαφορετικά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε αντικείμενα αστυνομικού ενδιαφέροντος (π.χ. MasterofCrisis & PublicOrderManagement, MasterofCriminalInvestigation, ExecutiveMasterofTacticalPolicing, etc.). Ακόμη όμως και χώρες με λιγότερο προηγμένα αστυνομικά εκπαιδευτικά συστήματα, όπως αυτό της γειτονικής μας Βουλγαρίας, έχουν ήδη προσαρμοστεί επαρκώς στα κριτήρια της διαδικασίας της Μπολόνια.
Οι αδυναμίες του Ελληνικού αστυνομικού εκπαιδευτικού συστήματος και η περίπτωση της Σχολής Αστυφυλάκων.
Δυστυχώς, το ελληνικό αστυνομικό εκπαιδευτικό σύστημα, παρά τις έγκαιρες προειδοποιήσεις από διάφορες ομάδες εργασίας που λειτούργησαν κατά καιρούς στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, δεν έχει εναρμονιστεί ακόμη με τα προαπαιτούμενα της διαδικασίας της Μπολόνια, κυρίως σε ότι αφορά τα εξής ζητήματα:
ü την λειτουργία δύο κύκλων σπουδών (προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επιπέδου),
ü την εφαρμογή συστήματος διδακτικών πιστωτικών μονάδων,
ü την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση προγραμμάτων και ιδρυμάτων,
ü τον τρόπο διάρθρωσης και λειτουργίας των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας (διοίκηση, όργανα λήψης αποφάσεων, διαδικασίες επιλογής και εξέλιξης προσωπικού, κλπ.).
Επιπλέον, σε ότι αφορά την Σχολή Αστυφυλάκων, έχουν επίσης ανακύψει τα εξής προβλήματα: Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, η διαδικασία της Μπολόνια ορίζει ξεκάθαρα ότι ο πρώτος (σύντομος) κύκλος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οφείλει να έχει διάρκεια τουλάχιστον έξι (6) εξαμήνων (ήτοι 3 έτη). Μολονότι στην Ελλάδα η Σχολή Αστυφυλάκων κατατάσσεται στην τριτοβάθμια ανώτερη εκπαίδευση, εξαιτίας του γεγονότος ότι η διάρκεια σπουδών της Σχολής ανέρχεται μόνο σε πέντε (5) εξάμηνα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο το πτυχίο της Σχολής Αστυφυλάκων δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά ως πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, εκπαίδευσης και κατάρτισης, που αντιστοιχεί στο επίπεδο της μετά λυκειακής εκπαίδευσης (επίπεδο 5 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων) [επισυνάπτονται σχετικά έγγραφα].
Τούτο μπορεί να έχει ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες για τους έλληνες αστυφύλακες, οι οποίοι αφενός δεν μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε υψηλότερο επίπεδο όπως οι ευρωπαίοι συνάδελφοι τους μιας και το πτυχίο τους δεν αναγνωρίζεται ως πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος (batchelor’sdegree),και αφετέρου τίθεται θέμα αναγνωρισιμότητας των πτυχίων τους από τους διάφορους ευρωπαϊκούς και διεθνείς αστυνομικούς οργανισμούς (π.χ. EUROPOL, CEPOL, INTERPOL, FRONTEX, κλπ.). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι όταν έλληνες αστυφύλακες υποβάλουν υποψηφιότητα για κατάληψη θέσεων σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς αστυνομικής συνεργασίας, ενδέχεται να λαμβάνουν χαμηλότερη βαθμολογία από τους ευρωπαίους συναδέλφους τους επειδή το πτυχίο τους δεν κατατάσσεται στην κατηγορία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κάτι τέτοιο όμως λειτουργεί εις βάρος όχι μόνο της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και εις βάρος των διπλωματικών συμφερόντων της χώρας μας συνολικά.
Παρά το γεγονός ότι η εναρμόνιση του ελληνικού αστυνομικού εκπαιδευτικού συστήματος εκπαίδευσης με την διαδικασία της Μπολόνια απαιτεί την ανάληψη μιας σειράς μέτρων σε διαφορετικά επίπεδα, ένα πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν στην αναγνώριση των πτυχίων της Σχολής Αστυφυλάκων θα μπορούσε να είναι η αύξηση της διάρκειας των σπουδών της Σχολής, από τα πέντε (5) στα έξι (6) εξάμηνα. Μόνον έτσι θα τηρηθεί το βασικό προαπαιτούμενο της διαδικασίας της Μπολόνια, σύμφωνα με το οποίο ο πρώτος (προπτυχιακός) κύκλος σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει τουλάχιστον τριετή διάρκεια.
ΠΡΟΤΑΣΗ – ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Δυνάμει των υπ’ αριθ. 1917/2013 και 2214/2013 αποφάσεων του Ε΄ Τμήματος του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, και σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 25 παρ. 4 του ν. 4058/2012 αρχικά και του άρθρου 38 παρ. 4 του ν. 4249/2014 εν συνεχεία, ορίσθηκε ότι : «4. Η Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αυτή ορίζεται από τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις και παρέχει ισότιμη εκπαίδευση και χορηγεί ισότιμα πτυχία, προς εκείνα που χορηγούνται από τα αντίστοιχου επιπέδου εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανήκει και το Τμήμα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Ανθυπαστυνόμων της Σχολής Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Ελληνικής Αστυνομίας.».
Κατόπιν τούτου, γεννάται ζήτημα αναφορικώς με την ανωτατοποίηση της Σχολής Αστυφυλάκων του ν. 2296/1994 στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να είναι δυνατή η ακαδημαϊκή αντιστοίχισή της με τις άλλες σχολές της τριτοβάθμιας εκπαιδεύσεως, η δυνατότητα μεταπτυχιακών σπουδών κ.ο.κ., εν όψει της αυξήσεως του ελάχιστου χρόνου φοίτησης των σχολών της ανωτέρας βαθμίδος ΤΕ.
Α) Σύμφωνα με την διακήρυξη της Μπολόνια αρχικώς και της Πράγας και του Βερολίνου εν συνεχεία, προβλέπεται : η προώθηση της «αναγνωρισιμότητας» των τίτλων σπουδών μέσω του DiplomaSupplement («Συμπλήρωμα Διπλώματος»), η υιοθέτηση ενός συστήματος δυο κύκλων σπουδών (προπτυχιακό και μεταπτυχιακό), από τους οποίους ο πρώτος να είναι τουλάχιστον τριετής κι η ολοκλήρωσή του να είναι προϋπόθεση για το δεύτερο κύκλο, η καθιέρωση ενός κοινού συστήματος διδακτικών μονάδων, η προώθηση της κινητικότητας, της ευρωπαϊκής συνεργασίας για τη διασφάλιση της ποιότητας και της ευρωπαϊκής διάστασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Β) Η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει ότι η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα αποτελείται και διαχωρίζεται σε ΑΝΩΤΑΤΗ και ΑΝΩΤΕΡΗ.Η ΑΝΩΤΑΤΗ αποτελείται από τα Πανεπιστήμια, στα οποία περιλαμβάνονται τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν. 2916/2001, καθώς και την ΑΣΠΑΙΤΕ. Αντίθετα, ο όρος η ΑΝΩΤΕΡΗ αποτελείται από επαγγελματικές σχολές, διάρκειας σπουδών μέχρι 3 έτη, οι οποίες παρέχουν επαγγελματική ή άλλου είδους ειδική εκπαίδευση, σε τομείς όπως η δημόσια τάξη, ο στρατός, η υγεία, η τέχνη, ο τουρισμός κτλ. Πιο συγκεκριμένα, στις σχολές αυτές περιλαμβάνονται οι Ανώτερες Εκκλησιαστικές Σχολές, οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, οι Ανώτερες Σχολές Χορού και Δραματικής Τέχνης, οι Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, οι Ανώτερες Σχολές Υπαξιωματικών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και η Ανώτερη Σχολή Αστυφυλάκων.
Σύμφωνα με το Ν. 3404/2005, όλοι οι απόφοιτοι σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μπορούσαν ναδίνουν κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Γ) στο άρθρο 11 του ν. 1911/1990 ορίζεται ότι:
"5. Οι Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών ανήκουν στην ανώτερη βαθμίδα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. «Όσοι αποφοίτησαν από αυτές θεωρούνται απόφοιτοι Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών, εφόσον εισήχθησαν σε αυτές μετά από εξετάσεις και είναι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου ή εξατάξιου Γυμνασίου ή ισότιμων τεχνικών σχολών, ανεξάρτητα από το χρόνο κτήσης αυτού. Η φοίτηση σε αυτές είναι τριετής.» (σημ. Το τελευταίο εδάφιο και η αύξηση του χρόνου σε τριετή ετέθη με το άρθρο 24 του ν. 4361/2016)
Δεδομένων των ανωτέρω, για την υλοποίηση της ανωτατοποίησης της Παραγωγικής Σχολής Αστυφυλάκων, δέον όπως α) αυξηθεί ο χρόνος φοιτήσεως σε έξι τουλάχιστον εξάμηνα, ώστε να εναρμονίζεται τόσο με το εθνικό όσο και με το διεθνές νομικό πλαίσιο όπως αυτό περιγράφηκε ανωτέρω, β) εμπλουτισθεί το πρόγραμμα φοιτήσεως ώστε να είναι δυνατή τόσο η ακαδημαϊκή αντιστοίχιση και ισοτιμία με ανάλογες Σχολές, όσο και η μετάβαση σε μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών μετά την Σχολή.
Αναφορικώς δε με τους ήδη αποφοιτήσαντες από τις σχολές αυτές, πρέπει κατ’ αρχάς να θεωρηθεί ότι ανήκουν στην βαθμίδα αυτή, ανεξαρτήτως χρόνου φοιτήσεως, σύμφωνα με το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά την αποφοίτησή τους, όσοι εισήλθαν στην Σχολή διά Πανελληνίων Εξετάσεων, και να ερευνηθεί η δυνατότητα σεμιναρίου εκπαιδεύσεως για την εναρμόνισή τους με το νέο επίπεδο σπουδών. Διαφορετική είναι η μεταχείριση όσων εισήλθαν στην Σχολή χωρίς Πανελλήνιες εξετάσεις, αφού στην περίπτωση αυτή δεν συντρέχουν ίδιες προϋποθέσεις και δεν δύναται να θεωρηθούν και αυτοί ανήκοντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αυτοτελές ζήτημα, που όμως πρέπει να επιλυθεί μαζί με τα ανωτέρω, αποτελεί η δυσμενής αντιμετώπιση των επιτυχόντων στην Σχολή Αστυφυλάκων που είναι ήδη εγγεγραμμένοι σε άλλη Σχολή, έναντι των άλλων Σχολών, καθώς αυτοί υποχρεούνται να διαγραφούν από την Σχολή τους προκειμένου να εγγραφούν στην Σχολή Αστυφυλάκων, ενώ για άλλες Σχολές παρέχεται η δυνατότητα αναστολής της φοιτήσεως και όχι διαγραφής. Πρόκειται για καθαρή περίπτωση άνισης μεταχείρισης, καθώς μάλιστα με την αναστολή δεν δημιουργείται πρόβλημα οικονομικό ή άλλο, στην Σχολή από την οποία αναστέλλει τις σπουδές του ο φοιτητής προκειμένου να φοιτήσει στην Σχολή Αστυφυλάκων. Είναι κατά ταύτα επιβεβλημένο να αναγνωρισθεί και για τους επιτυχόντες στην Σχολή Αστυφυλάκων που ήδη φοιτούν σε άλλη Σχολή, το δικαίωμα να ζητήσουν την αναστολή της φοιτήσεώς τους στην Σχολή αυτή, και να έχουν το δικαίωμα, μετά την ολοκλήρωση της φοιτήσεως στην Σχολή Αστυφυλάκων, να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην πρώτη Σχολή στην οποία εισήχθησαν. Η ρύθμιση αυτή επιβάλλεται τόσο από την αρχή της ισότητος (άρθρο 4 Σ.), όσο και από το δικαίωμα στην εκπαίδευση (άρθρα 5 και 16 Σ. και άρθρο 2 του πρώτου προσθέτου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Συνθήκης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Τέλος και σε συνέχεια των ανωτέρω, σας υποβάλλουμε με το παρόν εισηγητικό Υπόμνημα και ένα προτεινόμενο περιεχόμενο πρόγραμμα εκπαίδευσης για την Σχολή Αστυφυλάκων του ν. 2226/1994 διάρκειας έξι (06) εξαμήνων.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ
· ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
· ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ – ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ
ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
· ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
· ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
· ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ – ΕΙΔΙΚΟΙ
ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ)
* 3 credits/μάθημα= 15
Β’ ΕΞΑΜΗΝΟ
· ΘΕΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ – ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ
ΝΟΜΟΙ
· ΘΕΜΑΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑΣ – ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ
· ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
· ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
· ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ
(ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ – ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ)
· ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ – ΥΓΙΕΙΝΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (Υποχρεωτικό
μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)
* 3 credits/μάθημα= 15 + 2=17
Γ’ ΕΞΑΜΗΝΟ
· ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
· ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
· ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
· ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
· ΜΟΝΤΕΛΑ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ
* 3 credits/μάθημα= 15
Δ’ ΕΞΑΜΗΝΟ
· ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
· ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
· ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
· ΘΕΜΑΤΑ ΜΕΤΡΩΝ ΤΑΞΕΩΣ, ΤΡΟΧΑΙΑΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΕ
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ – ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ (Υποχρεωτικό
μάθημα χωρίς εξετάσεις, 2 credits)
· ΟΠΛΟΤΕΧΝΙΚΗ – ΣΚΟΠΟΒΟΛΗ
· ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ – ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
* 3 credits/μάθημα= 15+2=17
Ε’ ΕΞΑΜΗΝΟ
· ΘΕΜΑΤΑ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ –
ΕΞΤΡΕΜΙΣΜΟΣ – ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ)
· ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ (ΠΣΕΑ)
· ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ – ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ
· ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ – ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ
· ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
· ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΥΚΝΗΣ ΤΑΞΗΣ (Υποχρεωτικό μάθημα χωρίς
εξετάσεις, 2 credits)
* 3 credits/μάθημα= 15+2=17
ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ
· ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
· ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
· ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ – ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΗ
· ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (10 credits)
* 3 credits/μάθημα= 9+10=19.